Snø, vind og storfugl må ta mye av skylda for at Åslia i Åsnes var uten strøm hele 25 ganger i 2018. Eidsiva Nett hadde et utfordrende år, og antallet strømbrudd var vesentlig flere enn i 2017 for hele forsyningsområdet til selskapet.
Bor du i Åslia i Åsnes er du nok godt vant til å måtte stille digitale klokker på nytt noen ganger i løpet av måneden. Hele 25 ganger var grenda uten strøm i 2018.
– Dette er et problem. Vi har hatt veldig mange strømbrudd i Åslia den siste tiden, sier Tone Halvarsson som er leder i Åslia vel.
Velforeningen har ingen konkrete planer om å klage på strømforsyningen, men mange i grenda lar seg irritere over antallet strømbrudd.
– Tirsdag skal vi ha et styremøte i velforeningen, og jeg antar vi kommer til å snakke litt om situasjonen da, sier Halvarsson.
fra 8 til 25 strømbrudd
I 2017 var Åslia rammet av 8 strømbrudd. Tallet for fjoråret var 25. Det er ikke leder for nettdrift og beredskap i Eidsiva Nett, Ole Inge Rismoen, fornøyd med. Det er flere forhold som spiller inn.
– 2018 var et utfordrende år rent driftsmessig for oss, og det var langt flere strømbrudd enn normalt også i Åslia. Mye skyldes vær med mye snø og vind. Storfugl, som gås og svane, er også et problem, sier Rismoen.
Han erkjenner at en økning fra 8 til 25 strømbrudd i året er mye, og forstår at folk i Åslia lar seg irritere. Da strømmen gikk nok en gang denne uken var det flere reaksjoner på sosiale medier.
– Eidsiva Nett gjør tiltak med rydding av skog, og sørger for at linjegatene er ryddet så brett som vi har muligheter og rettigheter til. Vi ser også på andre tiltak, som å legge kabler i bakken der det er mulig, sier Rismoen.
Tiltak også mot fugler
Åtte av strømbruddene i 2018 var på grunn av storfugl som fløy inn i kraftlinjene. Eidsiva Nett gjør tiltak også for å unngå dette.
– På kraftlinjene henger vi opp fugleavvisere. De gjør kraftlinjene mer synlig for fuglene, og gjør at dem styrer unna. Det kan virke som om fuglebestanden er økende, for vi opplever at det er mer fugl som flyr inn i kraftlinjene nå enn tidligere, sier Rismoen.
Han håper at 2018 ble et ekstremår, og at 2019 blir et bedre år både for Eidsiva Nett og abonnentene.
– Vi skal gjøre det vi kan for at ikke strømmen går så mange ganger. Men vi har ingen garanti for strømforsyningen, sier Rismoen.